Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookies. Informace, jak tyto stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním souhlasíte s použitím souborů cookie. Více informací. Rozumím Pro správné fungování webu si zapněte javascript.

Informatické myšlení

flag en

Rodiče, pomozte zpřístupnit informatické myšlení svým dětem

  • Vyzkoušejte si, o co jde

    Přesvědčte se, že nejde o žádné „novinky“ odtržené od života. Každý vlastně běžně v životě vymýšlí postupy, sděluje je někomu dalšímu, řídí činnost, plánuje, myslí strukturovaně.

    Přesvědčte se sami, že programování je pro děti zábava. Snaží se dávat postavičce správné příkazy tak, aby dělala, co si přejí. Zavítejte na některou z akcí, kde si můžete s vlastními dětmi vyzkoušet základy programování a robotiky. Nejspíš objevíte další společnou aktivitu pro sebe a své dítě. 

    Podívejte se naše učebnice. Při listování učebnicemi zjistíte, že děti mohou dělat na počítači zajímavé věci, které je budou bavit a při nichž se budou učit používat selský rozum a rozvíjet logické uvažování. 

    Okoukněte projekt Hour of Code a zkuste si některou úlohu vyřešit sami nebo s vlastními dětmi. Plno jich je přeloženo do češtiny. Dívky se mohou učit programovat s princeznou Elsou a kluci třeba v prostředí Minecraft. Děti si hrají s oblíbenými postavičkami a píší kousky kódu. Ideální aktivita pro deštivá odpoledne.

    Nabídněte svým dětem, aby si na mobil nainstalovaly některé z „programovacích her“ - např. Lightbot nebo Scratch Junior.  V těchto hrách namísto střílení nebo bezduchého „sportování“ na displeji tráví čas přemýšlením.

    Ve světě se na školách už řadu let používá výukové prostředí Scratch, programovací jazyk, který mohou děti i samy doma používat ke kódování vlastních interaktivních příběhů, animací a her. Během tohoto procesu se naučí myslet tvořivě, uvažovat systematicky a spolupracovat. Ten je ve verzi Junior vhodný pro děti už od 4 let, které ještě neumí číst. "Umí" česky. 

     Česko se od počátku zapojuje do evropské iniciativy CodeWeek - Týden programování. Každý rok akcí přibývá, podívejte se, co všechno zvládli loni připravit čeští pořadatelé. Inspirujte se a zapojte do příštího ročníku i svou školu. 

  • Sdílejte a šiřte informace

    Přes sociální sítě se informace šíří rychlostí blesku. Dejte vědět o informatickém myšlení svým přátelům a followerům. Sami můžete přispět do diskuse na sociálních účtech iMyšlení – otázkou, odkazem na akci, která se koná u vás, pochlubit se tím, co dělají Vaše děti.

    Na Facebooku máme přes 1700 sledujících. Přidejte se.

  • Napište, nebo zajděte do školy

    Obraťte se na přímo na učitele nebo vedení školy. Ptejte se na učební plány. Navrhněte změny a poukažte na možnosti, jak zapojit informatické myšlení do školní výuky. Ukažte jim naše učebnice

    Hovořte s dalšími rodiči a vytvořte tlak na školu, aby věděla, že rodiče vnímají informatiku jako prioritu, že změny chtějí. Využijte k tomu rodičovské sdružení, můžete vyvolat diskusi na schůzce rodičů, vysvětlit ostatním rodičům, že chcete dobro i pro jejich děti.

    Výmluvy, že na to nejsou peníze, můžete odmítnout poukázáním na to, že k výuce programování ve Scratchi není třeba ani koruna navíc a zapojení školy do soutěže Bobřík informatiky nebo účast na Hodině kódu je také úplně zdarma a nutně nepotřebuje aprobovaného učitele.

    Podívejte se, co doporučujeme školám

  • Staňte se informovanými rodiči

    Zjistěte, proč je třeba změnit způsob výuky informatiky a co všechno tahle změna vašim dětem přinese. Zajděte se podívat na kroužek programování na jiné škole, kde ho mají. Mluvte s lektory, učiteli, ředitelem školy, ptejte se, co oni udělali a je-li to možné realizovat i na vaší škole.

    Inspirujte se iniciativou manželů Javorkových, kteří rozjeli kroužky programování u sebe doma, nebo Luboše Račanského

Zůstaňte v obraze


© Copyright 2018 Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích. Vyrobil Rexonix, corporate design Helena Jiskrová. Pravidla ochrany osobních údajů