Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookies. Informace, jak tyto stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním souhlasíte s použitím souborů cookie. Více informací. Rozumím Pro správné fungování webu si zapněte javascript.

Informatické myšlení

flag en

Modelové školní vzdělávací programy pro gymnázia

Byl vytvořen jeden modelový ŠVP, která má dvě varianty podle zaměření gymnázia.

ŠVP G    pdf edit

Modelový ŠVP lze stáhnout ve formátu pdf a v editovatelné podobě. Pro stažení klikněte na ikony.

 

 

Vysvětlivky k obsahu ŠVP:

  • ŠVP G navazuje na ŠVP ZV, tvoří s ním jeden komplet. Víceletá gymnázia tak pro tvorbu ŠVP mohou tento ŠVP G doplnit částí ŠVP ZV pro 2. stupeň ZŠ. 
  • Učební plán je sestaven jako časový, uspořádaný po ročnících a tématech. Zaručuje tím návaznost témat, pokud se budou učit v navrženém pořadí.
  • V tabulce učebního plánu jsou témata, k nimž je třeba zakoupit nové pomůcky, vyznačena.
  • Očekávané výstupy RVP jsou v jednotlivých tématech konkretizovány a rozepsány do očekávaných výstupů ŠVP. Proto je více očekávaných výstupů ŠVP než původních RVP.
  • Očekávané výstupy ŠVP a jeho učivo jsou svými formulacemi a terminologií přizpůsobeny vzdělávacímu materiálu, který je v tématu uveden jako doporučený.
  • Jednotlivé varianty ŠVP G se liší v tématu robotiky použitým prostředím, neliší se však v hodinové dotaci. Variantami použitých pomůcek jsou programovatelná deska Arduino se zapojováním obvodů, vhodná spíše pro technické a přírodovědné zaměření studia, a programovatelná deska Micro:bit bez nutnosti zapojovat obvody, vhodná spíše pro humanitní zaměření. Škola si může vybrat libovolnou.
  • Tyto modelové ŠVP byly vytvořeny tak, aby v maximální míře využily učebnice, rozvíjející informatické myšlení a vzniklé v rámci projektu PRIM. K některým tématům tak nebyly materiály vytvářeny a položka Zdroje není všude zaplněna. Jde často o tradiční témata, která se již v informatice vyučují (např. výpočty v tabulkách, databáze apod.) 

Vztah ŠVP G k maturitě:

  • Škola může tento ŠVP využít k proměně koncepce profilové maturitní zkoušky z informatiky.
  • Dle vyhlášky č. 177/2009 Sb. (v platném znění) může ředitel školy do nabídky povinných zkoušek profilové části maturitní zkoušky zařadit pouze předměty nebo jiné ucelené části vzdělávacího obsahu, jejichž součet týdenních vyučovacích hodin v jednotlivých ročnících stanovených učebním plánem školního vzdělávacího programu činí za celou dobu vzdělávání nejméně 4 vyučovací hodiny. Pokud je obsahem zkoušky více obsahově příbuzných předmětů nebo jiných ucelených částí vzdělávacího obsahu školního vzdělávacího programu, pak se jejich týdenní vyučovací doby sčítají. Ředitel školy volí také formu zkoušku a to z těchto variant či jejich kombinací - maturitní práce a její obhajoba před zkušební maturitní komisí, ústní zkouška před zkušební maturitní komisí, písemná zkouška nebo praktická zkouška.
  • V ČR je design koncepce profilové maturitní zkoušky zcela v gesci konkrétní školy, školy mohou využít konzultací s odborníky NPI ČR skrze Konzultační centrum (http://kc.npi.cz/). Pro zkušební předmět informatika se obecně hodí forma praktické zkoušky, případně obhajoby maturitní práce, která může navázat na vlastní projekt doporučovaný tímto modelovým ŠVP. Maturitní vyhláška umožňuje realizaci i skupinových maturitních prací. 

Zůstaňte v obraze


© Copyright 2018 Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích. Vyrobil Rexonix, corporate design Helena Jiskrová. Pravidla ochrany osobních údajů