Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookies. Informace, jak tyto stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním souhlasíte s použitím souborů cookie. Více informací. Rozumím Pro správné fungování webu si zapněte javascript.

Informatické myšlení

flag en

Pro zřizovatele

Více

Co to je informatické myšlení?Učitel a žák si hrají s Dashem

Informatické myšlení uplatňujeme při efektivním řešení problémů:

  • pečlivě formulujeme, v čem problém spočívá a čeho chceme dosáhnout.
  • hledáme a testujeme různé postupy řešení, z nichž pak vzhledem k okolnostem vybíráme ten nejvhodnější,
  • postupy se přitom snažíme tvořit tak, abychom je už nemuseli provádět sami.

Kdykoliv zadáváme práci tak přesně, abychom si mohli být jisti výsledkem, používáme informatické myšlení. 

Příklady využití IM v praxi

Více o IM

Vedoucí školského odboru: je třeba změnit pohled na informatiku

Věříme, že velkou část práce na kvalitě výuky informatiky mohou vedle škol odvést jejich zřizovatelé. Požádali jsme zástupce jednoho z nich, vedoucího školského odboru Královéhradeckého kraje RNDr. Jiřího Orta o vyjádření. Jak vidíte výuku ICT a informatiky ve školách dnes? Kam by podle vás měla směřovat? Doporučíte školám využití připravených učebnic nebo můžete doporučit další podpůrné zdroje? 

 jula zuza male

Předmět informatika a výpočetní technika má ve školách nejsložitější postavení. V žádném jiném předmětu není tak obrovský rozptyl v dovednostech jednotlivých žáků. Učitelé informatiky mají také různý přístup k vlastnímu pojetí výuky - výuku lze vést uživatelsky, různou mírou se věnovat oblasti hardwaru, na různé úrovni učit programování.

Je třeba, aby se celkově změnil pohled na informatiku. Nejdůležitější je vést žáky k logickému myšlení a systému algoritmů. Nesmíme ze žáků vytvářet roboty, učitel nemá žáky programovat. Potřebuje žáky programující, nikoliv programovatelné.  

Na potřebnou změnu v přístupu k informatice však musíme nejprve připravit učitele. Ti následně povedou žáky k vlastnímu informatickému myšlení. Systém výuky v tomto projektu umožňuje žákům skutečné učení hrou a zároveň jim dává prožitek pocitu radosti, když daný výrobek funguje. 

Nespornou výhodou je, že učebnice pokrývají výuku základní školy a rovněž navazující výuky na střední škole. Navíc učitel může podle těchto materiálů realizovat celou výuku, nebo si jen vybrat některé oblasti a svoji výuku jimi doplnit. 

Náš současný svět je založen programech, které nás provází celých životem. Musíme systém pochopit, jinak budeme v jistém slova smyslu negramotní.

Co znamená zavedení informatického myšlení do škol pro zřizovatele

  1. Zajistit stabilní a dostatečnou konektivitu pro připojení školních zařízení k internetu, vybudovat odpovídající vnitřní infrastrukturu, vybavovat školu potřebným hardwarem a softwarem, zajistit správu a zabezpečení.
  2. Aktivně se zajímat o stav a směřování výuky informatiky odpovídající jejímu vývoji a změnám, podporovat průběžné vzdělávání učitelů, kvalifikovanost.
  3. Zajímat se o to, jak je to řešeno v jiných obcích, krajích nebo zemích. Inspirovat se. Propojovat lokální aktéry vzdělávání - různé stupně škol, knihovny, vysokoškolské studenty, neziskovky, byznysové firmy - ti všichni mohou vzájemně spolupracovat a pomáhat si.

 

Přečtěte si více o rozvoji informatického myšlení ve školní výuce v často kladených dotazech.

Proč je informatické myšlení pro zřizovatele tak důležité?

  • Vaše školy se zařadí mezi ostatní, které se již aktivně a dlouhodobě rozvoji a podpoře informatického myšlení věnují.
  • Podpoříte vzdělávání, které vede lidi k aktivnímu a kreativnímu řešení problémů.
  • Absolventi vašich škol budou mít potřebné kompetence pro uplatnění v reálném životě i digitalizujícím se světě. Dokáží systematicky i informaticky myslet; domluví se s lidmi i roboty; budou schopni své kompetence efektivně využít k dalšímu rozvoji jich samotných i prostoru, kde žijí.
  • Všichni aktéři vzdělávacího procesu (zejména žáci a učitelé) dostanou možnost získat a osvojit si potřebné kompetence pro život v 21. století. Vyjdete vstříc očekávání rodičů.

Informatické myšlení nemá dostatečný prostor

Změňme to

Zůstaňte v obraze


© Copyright 2018 Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích. Vyrobil Rexonix, corporate design Helena Jiskrová. Pravidla ochrany osobních údajů