Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookies. Informace, jak tyto stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním souhlasíte s použitím souborů cookie. Více informací. Rozumím Pro správné fungování webu si zapněte javascript.

Informatické myšlení

flag en

kus kodu

Takto si většina lidí představuje programování. Psaní kódu, jímž vzniká aplikace nebo software. To se ovšem děti v mateřských a základních školách určitě učit nebudou. Informatika, ač se to v očích mnoha lidí nezdá, není jen o psaní kódu. „Nechceme vychovávat armádu programátorů. Naším cílem je naučit děti myslet a řešit základní algoritmické úlohy. Děti se mají v podstatě naučit vytvářet postupy řešení. Nástrojů k tomuto účelu je mnoho. Začíná se s jednoduchými programovatelnými roboty v mateřských školách. Což si představme jako hračku, u které můžeme bez počítače pomocí tlačítek ‚naprogramovat‘, jak se má chovat,“ upřesňuje vedoucí týmu autorů učebnic informatiky Jiří Vaníček. Tyto učebnice mají sloužit právě učitelům k tomu, aby se sami měli o co opřít, když budou nové učivo do svých tříd zavádět. Momentálně se projekt testuje na 70 českých školách a pokud se osvědčí, měla by se výuka programování a robotiky stát standardem na všech školách v roce 2020. A jak tedy výuka informatiky, programování a robotiky u dětí probíhá? Jednodušeji, než byste čekali. „Na prvním stupni základních škol (přičemž výuka je cílena na žáky 3. až 5. ročníku) si děti hrají s robotickou stavebnicí; nejčastěji k tomu využíváme LEGO. Díky tomu, že žáci stavějí různé roboty a dávají jim sady jednoduchých pokynů, podporují rozvoj svého informatického myšlení a tvůrčích schopností,“ přibližuje Vaníček. Největší rezervy v tomto přístupu mají školy na druhém stupni základní školy. Při výuce se pracuje na principu aktivní práce, objevování, nalézání odpovědí a se zapojením tvůrčích aktivit. V rámci programování pak už žáci zvládnou i pokročilejší příkazy např. v programovacím jazyku Scratch.

 

scratch

 

 

 

O programování v opravdovém jazyku může být řeč až na středních školách. V rámci výuky se mohou studenti učit programovat v Pythonu nebo základy robotiky na platformě Arduino. Žáci – programátoři konstruují roboty, dálkově řízená vozidla, domácí automatizační zařízení atd. „Děti, které učím, začínají tím, že naprogramují jednoduchý semafor a ten potom každý dle svého tempa vylepšuje. Jak výuka postupuje začínáme využívat různé senzory pro datalogging a tím se nám propojuje informatika i do dalších přírodovědných oborů. Děti mají práci s těmito nástroji rády, protože ihned vidí výsledek své práce. Vidí něco, co reálně funguje a dokáží si tak informatiku spojit s něčím praktickým. To je pro ně obrovská motivace,“ uzavírá Hana Šandová, učitelka informatiky z Gymnázia Jana Keplera v Praze.

 

Zůstaňte v obraze


© Copyright 2018 Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích. Vyrobil Rexonix, corporate design Helena Jiskrová. Pravidla ochrany osobních údajů