Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookies. Informace, jak tyto stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním souhlasíte s použitím souborů cookie. Více informací. Rozumím Pro správné fungování webu si zapněte javascript.

Informatické myšlení

flag en

Kdyby nebyl nesklonný, byl by takzvaný „screen time“ asi jedním z nejčastěji skloňovaných výrazů v rodičovských debatách. Je to téma, na které má hodně z nás svůj názor, se kterým má hodně z nás svoji zkušenost, a se kterým si pořád hodně z nás úplně neví rady, a to zejména od doby nástupu chytrých telefonů. Svět technologií je s těmito malými počítači, které se vejdou do kapsy, doslova na dosah ruky.

Webová platforma iMysleni.cz je přímo zaměřena na zvyšování počítačové gramotnosti už u dětí. Pokud ale zároveň jako mnozí další rodiče řešíte otázku, jak mnoho času, stráveného před obrazovkou, je pro děti už příliš, můžete se začíst do tipů na této webové stránce. Najdete na ní přehledně řazené informace a rady, jak najít zdravou míru času stráveného před obrazovkou (tedy zmiňovaný screen time) pro děti různých věkových kategorií. Je ovšem předem důležité zmínit, že ne všechen čas online je pouze pasivně strávený čas (kdy děti například jen sledují videa). Nedá se tedy jednoduše stanovit doporučená doba, platná pro všechny bez rozdílu, protože v online světě je možné se věnovat mnohým kreativním, vzdělávacím a jinak aktivním činnostem. Statistiky na webu jsou čerpány z Velké Británie.

annie spratt 9F37686Z7uc unsplash

První kategorií jsou děti předškolního věku, z nichž více než polovina stráví online až 9 hodin týdně, většina z nich na tabletu. Používají je ale nejen pro zábavu, ale i ke kontaktu s jinými členy rodiny nebo přáteli. Problém může být v nedostatečném odlišení skutečného a virtuálního světa nebo v nevhodném obsahu. Rodiče by měli pevně nastavit pravidla, trvat na nich a sami je dodržovat. Prioritou musí být stále čas strávený společně a také dostatečný spánkový režim. Je důležité sledovat, co dítě v online světě dělá, a mluvit s ním o tom. Varovným znamením, že už dítě tráví na elektronických zařízeních příliš mnoho času, jsou například projevy úzkosti nebo stresu v případě odloučení od přístroje nebo neochota stýkat se s kamarády.

Pro děti ve věku 5-7 let zaznívají podobné tipy, údaje o době užívaní technologií se mírně zvyšují. Školní docházka přináší více povinností a problémem může být jejich zanedbávání kvůli času trávenému online. Zároveň s povinnostmi je pak vhodné dětem ukázat také jejich práva a nechat je podílet se na vytvoření pravidel tak, aby samy viděly přínos dodržování nastaveného režimu. Je dobré být do online aktivit dětí jako rodič zapojen (například sledovat společně film nebo si s nimi zahrát online hru).

Děti mezi 7-11 lety se ve světě technologií projevují čím dál aktivněji. Tři čtvrtiny z nich hrají až deset hodin týdně na internetu hry, a běžná celková doba strávená online je zhruba 13,5 hodin, což odpovídá téměř dvěma hodinám denně. Rodiče si stále více uvědomují, že je to příliš a že to s sebou nese i nedostatek pohybu. Elektronická zařízení sice pomůžou dětem na chvilku „vypnout“ po příchodu ze školy, ale velkou roli v prodlužování doby trávené před obrazovkou už hraje vliv vrstevníků a skutečnost, že některé aplikace využívají mechanismů, které děti nutí zůstat déle, nevypínat zařízení a opakovaně se k aplikaci vracet. Stále více funguje nechat děti tohoto věku spolurozhodovat při vytváření pravidel a také je naučit samotné si uvědomovat, jak je důležité nezanedbávat spánek, rodinu ani povinnosti, stejně jako odlišit užitečný obsah a možnosti, které jim internet přináší, od bezmyšlenkovitého a nekonečného projíždění stránek. V tomto věku už s vámi nebudou chtít tolik sdílet svoje aktivity online, proto je potřeba s nimi probrat rizika nevhodného obsahu nebo kyberšikany.

Téměř všechny děti mezi 11-14 lety už mají vlastní telefon. Doba času, stráveného s technologiemi, se zvýšila na téměř tři hodiny denně, což znepokojuje více než polovinu rodičů. Stejná část rodičů si ale uvědomuje, že využívání technologií je pro děti nezanedbatelnou součástí jejich společenského života nebo příležitostí sdílet svoje dovednosti či úspěchy. S narůstající samostatností je stále těžší zůstat informovaný o tom, jak dítě internet využívá a jestli například veřejně nesdílí příliš ze svého života, čímž v online světě zanechává často nesmazatelnou, a tedy později nežádoucí digitální stopu. Spousta rozhodnutí o aktivitách v online světě už bude na nich, proto je nutné stále posilovat chápání vědomého a rozumného rozhodování. Je vhodné, aby děti samy využívaly nástroje na měření času, stráveného před obrazovkou, protože si tak v tomto věku často samy uvědomí, jak velkou část dne zabere. Pravidla užívání technologií, platná pro všechny členy domácnosti, by stále měla tvořit rodina a ne vrstevníci. Zároveň s pravidly budujte u dětí důvěru, aby se nemusely bát za vámi přijít a svěřit se, pokud je bude něco trápit, přičemž sami věnujte zvýšenou pozornost změnám v jejich chování. Je potřeba s nimi mluvit také o tom, jaký má jejich aktivita v online světě vliv nejen na ně, ale i na ostatní. 

Pro děti starší než 14 let jsou mobily už nedílnou součástí jejich světa, drtivá většina už má i profil na sociálních sítích. Pokud se vám podařilo zasít v dětech zodpovědný přístup k trávení času před obrazovkou, můžete si nyní gratulovat, protože teď už si svůj volný čas řídí převážně sami. Problémem však stále může být vliv sociálních sítí na jejich psychickou pohodu, na druhé straně ovšem právě ony přispívají k navazování sociálních kontaktů. Internet je pro děti zdrojem nepřeberného množství informací, začínají ho více chápat i jako nástroj využitelný pro studium a práci.  Nejpozději v této době je potřeba naučit děti poznat úmyslně šířené nepravdivé informace, takzvané „fake news“, a také je učit prohlédnout mechanismy, které formují návyk nevypínat, být stále dostupný nebo se často do online světa vracet. V tomto věku už děti chápou složitěji psaná pravidla, a proto je dobré společně se podívat na nastavení soukromí některých aplikací a nechat je uvědomit si, co všechno o nich může třetí osoba zjistit. Stále je potřeba posilovat vzájemnou důvěru, aby se na vás nepřestaly obracet s jakýmkoli problémem nebo situací, se kterou si neví rady.

Bojovat s technologiemi v moderní době snad ani není možné. Dalo by se na ně spíše aplikovat přísloví, které dříve platilo o ohni, tedy že mohou být „dobrý sluha, ale zlý pán“. Proto buďte uvědomělí nejen vy sami, ale snažte se naučit děti zacházet s technologiemi a internetem tak, aby jim to přineslo jen užitek.

 

Autorka: Jana Čtveráčková

Sdílejte akci:

Nejnovější články přímo do vaší e-mailové schránky

Zůstaňte v obraze


© Copyright 2018 Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích. Vyrobil Rexonix, corporate design Helena Jiskrová. Pravidla ochrany osobních údajů