Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookies. Informace, jak tyto stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním souhlasíte s použitím souborů cookie. Více informací. Rozumím Pro správné fungování webu si zapněte javascript.

Informatické myšlení

flag en

V dnešním článku přinášíme tip na zajímavý počin Williama Laua, učitele informatiky na britské střední škole, díky němuž můžeme poznat svět výpočetní techniky poměrně nevšední formou. Za vším stála myšlenka nerovné startovní čáry dětí nebo i dospělých, kteří se poprvé setkají s výukou informatiky – v obeznámenosti s technikou jsou velké rozdíly, které Williama Laua napadlo pomoci překlenout způsobem, který je snadno dostupný všem. A tak vznikly „Informatické omalovánky“.

S jejich pomocí můžeme hardwaru, který je často jen černý, šedý nebo bílý, vdechnout barvy. Obrázky přitáhnou pozornost těch, kteří mají pocit, že exaktní technika a nespoutaná tvořivost fantazie jsou neslučitelné světy. Už hodně malé děti rády vybarvují a rády se ptají, proto je u obrázků vždy i jednoduchý text na vysvětlení (ze kterých mohou rodiče nebo učitelé čerpat nápovědu, pokud si sami nejsou jistí odpovědí). Knížka však slouží nejen jako omalovánky pro malé děti, ale i jako vzdělávací materiál s občasnými kvízy.

software 557603 1920

Témata vybíral autor přibližně podle obsahu učiva informatiky na střední škole v Británii a pokryl tak ty nejdůležitější koncepty potřebné pro pochopení fungování informačních technologií. Některé pojmy nám mohou přijít běžné, jako například mikroprocesor, ale často možná nevíme, jak ve skutečnosti vypadají nebo k čemu přesně slouží. Tato zajímavá knížka nám dospělým i starším dětem může nenásilnou formou pomoci je pochopit. Autor ji dává
k dispozici zdarma ke stažení v PDF formě (můžete si tak vytisknout třeba jen některé stránky) nebo si na Amazonu můžete koupit papírový tisk.

Co konkrétně v omalovánkách najdete:

Stránky s obrázky a stručnými popisky jsou řazeny tematicky, od hardwaru (laptop, pevný disk
a jiná paměťová média dokonce včetně diskety) a vestavěných systémů (abychom si uvědomili,
že i navigace, pračka nebo fotoaparát využívají software), přes nákresy propojení počítačových sítí až k softwaru. Dále se knížka věnuje myšlence programování (ukázka programovacích jazyků), seznámí nás jednoduše s dvojkovou soustavou, díky níž s počítači komunikujeme, i s pixely, vše neustále s možností vybarvovat si znázorněné koncepty, jak se nám zlíbí. Ke konci knížky se dostáváme k ukázkám různých zařízení a přístrojů pro práci i zábavu, které by se bez informačních technologií neobešly, například virtuální brýle, 3D tiskárna a další, až po příklady využití umělé inteligence (roboti – se zmínkou o Karlu Čapkovi – či autonomní vozidla). A jako třešnička je tu pár aktivit typu osmisměrka nebo spojování pojmů. Na posledních stranách najdeme odpovědi k průběžným kvízům a doporučení na další knížky nebo webové stránky.

Pastelky, fixy a gelová pera do pozoru – představivosti se meze nekladou!

Autorka: Jana Čtveráčková

Sdílejte akci:

Zůstaňte v obraze


© Copyright 2018 Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích. Vyrobil Rexonix, corporate design Helena Jiskrová. Pravidla ochrany osobních údajů