Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookies. Informace, jak tyto stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním souhlsíte s použitím souborů cookie. Více informací. Rozumím Pro správné fungování webu si zapněte javascript.

Informatické myšlení

Učebnice nabízí úlohy, jejichž řešením se žáci seznámí se základy informatiky a se způsobem uvažování a pohledem na svět, který je informatice vlastní. Pracují s počítači, ale někdy také jen s tužkou, papírem a sousedem v lavici. To podstatné se při studiu informatiky odehrává v jejich hlavách. Učebnice svými cíli, pojetím a tématy volně navazuje na učebnici informatiky pro ZŠ.

Oblast:
informatika
Stupeň školy:
Střední
Autor:
Dan Lessner, Ph.D., Mgr. Martin Lána, Mgr. Michala Podrázká Tomková, Mgr. Jiří Haut

vstoupit do učebnice

Žáci zjistí, co jsou to informace, a naučí se posuzovat výhody a nevýhody různých způsobů jejich zpracování. V informatice se spíše než jednu správnou odpověď na otázku učíme hledat různá řešení, zhodnotit je a vybrat nejvhodnější podle našich kritérií.

Dalším tématem je modelování, tedy hledání takové reprezentace rozhodujících částí problému, která jeho řešení co nejvíce (ale ne více) usnadní. Na to navazují informační systémy, se kterými se v životě setkáváme každodenně. Opět budeme zkoumat, jak fungují, jak je vytvářet, jak rozpoznat, který je pro daný účel nejvhodnější.

Možná nejdůležitějším pojmem informatiky je algoritmus: pracovní postup popsaný tak přesně a jednoznačně, že se na jeho výsledky můžeme spolehnout. S algoritmy se setkáváme nejen v podobě počítačových programů. I paní u okénka, která tvrdí, že „to nejde, další!“ – plní svůj algoritmus. Všichni potřebujeme umět algoritmy vytvářet, pečlivě formulovat, hodnotit a vylepšovat.

Učebnice poslouží zájemcům o další studium informatiky, zaměřuje se ale na témata a dovednosti přenositelné i mimo svět IT a užitečné všem žákům.

Obsah

Informace

  • Co jsem za zvíře?
  • Rozhodovací stromy
  • Měření stromů a informací
  • Data a jejich význam

Úvod do grafů a modelování

  • Zapisování grafů
  • Jednotažky
  • Stavové prostory
  • Simulace

Informační systémy

  • Papírové informační systémy
  • Propojování tabulek
  • Testování použitelnosti

Úvod do algoritmizace

  • Slovní popis pracovního postupu
  • Vývojové diagramy

Zůstaňte v obraze


© Copyright 2018 Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích. Vyrobil Rexonix, corporate design Helena Jiskrová. Pravidla ochrany osobních údajů