Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookies. Informace, jak tyto stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním souhlasíte s použitím souborů cookie. Více informací. Rozumím Pro správné fungování webu si zapněte javascript.

Informatické myšlení

flag en

Základy-informatiky-pro-střední-školy---big.jpg

Učebnice nabízí úlohy a aktivity, jejichž řešením se žáci seznámí se základy informatiky a se způsobem uvažování a pohledem na svět, který je informatice vlastní. Pracují s počítači, ale někdy také jen s tužkou, papírem a sousedem v lavici. To podstatné se při studiu informatiky odehrává v jejich hlavách. Učebnice svými cíli, pojetím a tématy volně navazuje na učebnici informatiky pro ZŠ a odpovídá novému pojetí informatiky v RVP. 

Oblast:
informatika
Stupeň školy:
Střední
Autor:
Dan Lessner, Ph.D., Mgr. Martin Lána, Mgr. Michala Podrázká Tomková, Mgr. Jiří Haut

Vstup do učebnice        Vstup pro učitele

Učebnice nabízí výklad základních souvislostí, předpokládá ale především aktivní činnost a objevování žáků. Proto obsahuje ke každé kapitole ukázkové přípravy hodin pro učitele a metodické poznámky. Samotný text učebnice jako je spíše záloha, žáci s ním běžně nemusí přijít do styku.

Žáci zjistí, co jsou to informace, a naučí se posuzovat výhody a nevýhody různých způsobů jejich zpracování. V informatice se spíše než jednu správnou odpověď na otázku učíme hledat různá řešení, zhodnotit je a vybrat nejvhodnější podle našich kritérií.

Dalším tématem je modelování, tedy hledání takové reprezentace rozhodujících částí problému, která jeho řešení co nejvíce usnadní. Na to navazují informační systémy, se kterými se v životě setkáváme každodenně. Opět budeme zkoumat, jak fungují, jak je vytvářet, jak rozpoznat, který je pro daný účel nejvhodnější.

Možná nejdůležitějším pojmem informatiky je algoritmus: pracovní postup popsaný tak přesně a jednoznačně, že se na jeho výsledky můžeme spolehnout. S algoritmy se setkáváme nejen v podobě počítačových programů. I paní u okénka, která tvrdí, že „to nejde, další!“ – plní svůj algoritmus. Všichni potřebujeme umět algoritmy vytvářet, pečlivě formulovat, hodnotit a vylepšovat.

Učebnice poslouží zájemcům o další studium informatiky, zaměřuje se ale na témata a dovednosti přenositelné i mimo svět IT a užitečné všem žákům. Předchozí zkušenosti a znalost programování jsou určitě výhodou, ale nejou podmínkou. Hodí se mít počítač s připojením k internetu a aktuálním prohlížečem, žádné zvláštní vybavení potřeba není. 

Kapitoly:

Informace

  • Úvod a komunikace
  • Co jsem za zvíře?
  • Rozhodovací stromy
  • Měření stromů a informací
  • Data a jejich význam

Grafy a modelování

  • Úvod do grafů
  • Zapisování grafů
  • Jednotažky
  • Stavové prostory
  • Simulace

Informační systémy

  • Úvodní hra
  • První seznámení
  • Aplikace Coda.io
  • Použitelnost
  • Vývoj informačního systému
  • Závěrečný projekt  

Úvod do algoritmizace

  • Úvodní úlohy
  • Slovní popis pracovního postupu
  • Vývojové diagramy 

 

Zůstaňte v obraze


© Copyright 2018 Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích. Vyrobil Rexonix, corporate design Helena Jiskrová. Pravidla ochrany osobních údajů